Kaasstampot recept | Food


Vandaag weer een food artikel voor jullie. Misschien hebben jullie het wel al gemerkt, dat ik sinds vorige week, 17 januari een nieuwe categorie online heb gegooid. Namelijk een categorie over food. In het 'about' gedeelte op mijn blog hier kun je zien wat voor soort artikelen jullie kunnen verwachten in deze categorie. Vandaag het tweede recept. Melvin en ik hebben een kaasstampot gemaakt. We wisten eerst niet zo goed wat we ervan moesten vinden, maar na het gemaakt en geproefd te hebben weet ik zeker dat ik dit nog een keer ga maken!

Wat heb je nodig:


Ingrediƫnten voor 4 personen (prijzen van de Jumbo):
- 700 gr. aardappels (€1,99 per 5 kilo)
- 1 groene kool (€1,49) of 1 savooiekool
- 125 gr. spekblokjes (€1,09 per 250 gr)
- 2 tl. grove mosterd (€0,99)
- 100 ml. balsamicoazijn (€1,89)
- 200 gr. jong belegen kaas, niet in plakjes (€4,48 per 519 kg)
- 1 rode ui (€0,99 per 3 uien)
- 2 tl. paprikapoeder
- 1 klontje boter

Extra:
- Purreestamper

Bereiding:

- Schil en snijd de aardappels in gelijke stukjes.
- Snijd de groene- of de savooiekool in vieren, verwijder de kern en snijd de kool in reepjes.
- Breng de kool samen met de aardappels en een snufje zout in een laagje water aan de kook.
- Verwarm een koekenpan en bak de spekjes.
- Voeg de mosterd toe bij de spekjes en schenk de balsamicoazijn erbij. Verwarm het tot de balsamicoazijn begint te bubbelen en zet het vuur uit.
- Snijd de kaas in blokjes.
- Giet de aardappels met de kool af en pureer ze fijn met de purreestamper.
- Roer de parikapoeder, boter en de kaas door de purree heen en breng het op smaak met een beetje zout en peper.
- Laat de purree 5 minuten met de deksel op de pan staan, terwijl het vuur uit staat, zodat de kaas een beetje kan smelten.
- Pel en snijd de ui in dunne halve ringen.

Serveer tip:
Verdeel de stampot over 4 borden en schep de balsamico-spekjes erbij. Bestrooi de stampot vervolgens nog met de rode ui.

Extra:
Voor een zuurdere of minder zure smaak kun je minder of meer balsamicoazijn gebruiken. Als je niet van balsamicoazijn houd kun je ook nog appelsap gebruiken.

Mijn beoordeling:
Ik vind het aardig goed gelukt. Het recept komt van 24kitchen. We hebben het een en ander aangepast en zijn zo op dit resultaat gekomen. Zelf heb ik meer balsamicoazijn gebruikt als dat er in dit recept staat. Ik vond de smaak van de balsamicoazijn dan ook veel te heftig in dit gerecht, dus ik raad je aan om de hoeveelheid als ik hier heb beschreven te gebruiken of minder. Ik denk dat ik het een volgende keer zelfs met appelsap ga proberen. Ook vond ik de hoeveelheid kaas die we hadden gebruikt veel te weinig. Bij een kaasstampot verwacht ik toch wel een beetje een kaas smaak. Deze was ver te zoeken, daarom heb ik in dit recept het dubbele genoteerd dan dat ik zelf heb gebruikt. Ik ben er van overtuigd dat je dat toch minimaal wel nodig hebt. Verder vind ik het een goed recept, dus zeker het proberen waard!

Ga jij dit recept uitproberen of heb je dit al ooit eerder gemaakt en wat vond je er toen van?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten