Waarom ik stop met mijn opleiding en tips om een kamer te zoeken

Op mijn blog heb ik er nog niets over vrijgelaten, omdat alles nog al een beetje onzeker was, maar nu kan ik het eindelijk zeggen! IK HEB EEN KAMER WOOO! Naast dat ik een kamer heb, heb ik nog meer goed nieuws. Ik ben ook nog eens aangenomen bij een nieuwe opleiding! Vanaf eind augustus begin ik met de opleiding Media Redactie Medewerker op het Mediacollege Amsterdam. Vandaag geef ik jullie een paar tips over het zoeken van een kamer en leg ik uit waarom ik nou precies stopte met mijn vorige opleiding. Ben je benieuwd naar dit verhaal? Lees dan snel verder!
Opleiding:
Zoals ik wel eens eerder had verteld deed ik de opleiding Allround DTP-er op het Grafisch Lyceum Utrecht. Na dat ik er twee jaar op school heb gezeten kan ik jullie vertellen dat ik het erg naar mijn zin heb gehad. Ondanks dat ben ik nu toch gestopt, terwijl mijn opleiding eigenlijk nog maar een half jaartje zou duren. Hier zijn een aantal redenen voor die ik jullie nu ga vertellen.
1. Mijn eerste stage heb ik een heel erg uitgebreid verslag over gemaakt op mijn blog, die kun je hier lezen.  Dit artikel kwam online toen ik twee weken bezig was. Zoals je daar kunt lezen ging het toen heel goed op mijn stage. Vlak na dat dit artikel online kwam ging het met mijn gezondheid heel erg achteruit. Op mijn vorige blog heb ik wel eens iets vertelt over dat ik CVS heb. Tijdens mijn eerste stage ben ik hiervoor veel in het ziekenhuis geweest, hierdoor heb ik uiteindelijk veel te veel uren gemist, waardoor ik mijn stage niet heb kunnen halen. Daarnaast waren volle dagen van 8 uur per dag ook veel te lang voor mij. Met school is afgesproken dat ik dagen van 5 uur zou lopen en na dat mijn tweede stage was afgerond nog een stage zou lopen van een half jaar. Ondanks die afspraak heb ik als nog veel te veel uren gemist, wat zou betekenen dat ik twee extra stage's zou moeten lopen. Dit betekend dus dat mijn opleiding precies een jaar langer zou duren.
2. Met goeie moed begon ik als nog bij mijn 2e stage. Weer met maar 5 uur per dag. De ziekenhuis afspraken waren allemaal geweest en ik moest alleen af en toe nog naar de dokter toe. Ik had het erg naar mijn zien daar, meer als bij mijn vorige stage. Op een dinsdag toen ik naar school moest kreeg ik opeens een appje van mijn moeder. Mijn stagebegeleider stond met al mijn spullen aan de deur. Het bedrijf was opeens failliet. Weer een extra stage van een half jaar. Mijn opleiding van 2,5 jaar zou nu dus al 4 jaar duren.
3. De opleiding Allround DTP-er is een hele leuke opleiding, maar ik zie mij zelf er nou niet bepaald in werken.
4. Zoals iedereen die 18+ is en studeert krijg ik natuurlijk ook studiefinanciering. Je krijgt dit alleen maar 5 jaar. Als ik nu stopte met mijn opleiding zou ik de hele periode van mijn volgende opleiding ook nog studiefinanciering krijgen. Dit scheelt een hele hoop kosten, wat natuurlijk erg belangrijk is voor een skeere student die op een kamertje zit, zoals ik (bijna dan!).
Ik hoop dat het jullie zo een beetje duidelijk is, haha. Het is dus echt niet dat ik het opgeef of weet ik veel wat. Het komt nou eenmaal een heel stuk beter uit. Ik ga met volle moed het eerste leerjaar tegen moed op mijn nieuwe opleiding en ben er zo goed als zeker van dat ik het deze keer wel afrond!

Kamers
Momenteel woon ik in Limburg, toen ik een jaar of 10 was heeft mijn opa al ooit tegen mijn moeder gezegd "Als Manon later niet in een stad zoals Amsterdam gaat wonen, dan eet ik mijn schoenen op!". En ja hoor! Toen kwam ik met het nieuws dat ik naar het Mediacollege Amsterdam wouw. Inderdaad Amsterdam. Opa had dus weer eens gelijk, haha. Dit betekende dat ik dus wel op zoek moest naar een kamer. Ik met mijn sociale angst (of gewoon zware verlegenheid) vind het nog al lastig om zomaar naar een hospiteer avond te gaan en lekker enthousiast mee te praten, met allemaal mensen die ik totaal niet ken! Uiteindelijk kwam mijn oom met het nieuws dat een collega van hem ging scheiden en een kamer wouw verhuren aan een student, omdat ze anders de huur niet meer kon betalen. En tadam, toen stond ik opeens op de stoep. Voor mij ging dit dus wel heel erg makkelijk, maar voor mensen die niet zo een oom hebben gaat het toch iets lastiger, lijkt mij. Ook ik ben naar hospiteeravonden (eigenlijk maar 1) geweest en geef jullie een paar tips over wat jullie beter kunnen doen dan dat ik heb gedaan.
1. Je aanmelden op een site als kamernet heeft zover ik heb gemerkt en heb gehoord van andere helemaal geen zin. Op facebook zijn enorm veel groepen, waar veel meer op word aangeboden. (klik - klik).
2. Als je een kamer ziet die een beetje interessant is kun je de persoon die het op facebook heeft geplaatst een berichtje gaan sturen. Op het begin stuurde ik iets als "Hey, ik zag dat jullie een kamer verhuren, is deze nog vrij?" doe dit alsjeblieft niet. Stel jezelf netjes voor, vertel wat je hobby's zijn, welke opleiding je doet, wat voor een type persoon je bent en vraag of hun eventueel nog vragen voor jou hebben. Vergeet vervolgens ook niet even te vragen naar informatie voor de hospiteeravond.
3. Heel vaak krijg je te horen dat je niet mag komen naar de hospiteeravond. Ik heb hele domme smoesjes gehoord zoals "we wonen al met twee Limburgers en willen nu eens iemand uit een andere plek" of "We willen alleen iemand die een HBO opleiding doet en al eerder ergens op kamers heeft gezeten". Na lang proberen krijg je uiteindelijk wel een berichtje dat je mag komen hospiteren op die avond om bijvoorbeeld 7 uur. Hier valt totaal niets aan te overleggen, probeer dit dus ook niet, want dan is je kans eigenlijk al weg.
4. Het is zo ver en je staat voor de deur. Blijf enthousiast, meng je in een gesprek en probeer er uit te springen. Stel vragen zoals "doen jullie veel samen" of "wat zijn de belangrijkste regels hier in huis". Wees ook nieuwsgierig naar hun leven, maar probeer niet over te komen als iemand die hun aan het interviewen is. 
Na dat je een aantal keer hebt gehospiteerd zal het vast wel lukken om ergens een kamer te vinden. Misschien niet precies in de stad die jij wilt, maar vast wel dichtbij. Veel plezier met het zoeken!

Welke opleiding volgen jullie en wonen jullie ook op kamers?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten