Couscous ovenschotel recept | food


Ten eerste wil ik even sorry zeggen voor de kwaliteit van de foto hierboven. Wat hiermee is gebeurd zou ik echt niet weten! Vandaag heb ik een couscous recept voor jullie. Ben je benieuwd hoe je dit maakt? Lees dan snel verder!


Wat heb je nodig:



Ingrediƫnten voor 4 personen (prijzen van de Albert Heijn):

- 1 liter water
- 1 runderbouillonblokje (€1,12 per 12 blokjes) 
1 citroen (€1,79 per 5)
1 el chilivlokken/gemalen kruiden (€1,49 per potje)
12 gedroogde abrikozen (€2,19 per 200 gr)
300 gr couscous (€1,67 per 500 gr)
1 ui (€0,79 per 1 kg
zonnebloemolie (€ 1,09 per l)
500 gr rundergehakt (€2,89 per 500 gr)
1 el kaneelpoeder (€0,99 per potje) 
- 10 takjes koriander (€2,- per 40 gr)
2 stengels bleekselderij (€1,99 per bos)
125 gr bol mozzarella (€0,49 per 125 gr) 
- 250 gr cherrytomaatjes (€1,19 per 250 gr)


extra:
- ovenschaal


Bereiding:

stap 1:
- Breng een pan met water, het bouillonblokje, het sap van de citroen en de chilivlokken aan de kook.
- Snij de abrikozen in ongeveer 4 gelijke delen. 
- Doe de couscous met de abrikozen in een grote kom.
- Als de bouillon kookt giet je het bij de kom waar de couscous in zit. Dek dit af met een bord en laat het 5 minuten staan, zodat de couscous het vocht kan opnemen.


stap 2:

- Snij de ui in halve ringen.
- verhit een scheutje olie in een pan en bak het gehakt.
- Als het gehakt een bruin kleurtje krijgt doe je de ui en de kaneelpoeder erbij (geen gehaktkruiden dus!). Laat dit ongeveer 6 minuten op laag vuur staan.
- Pluk en snij de koriander blaadjes fijn.
- Schil en snij de bleekselderij. Zorg ervoor dat er geen draadjes meer in de bleekselderij zitten.
- Als het gehakt 6 minuten op het vuur heeft gestaan voeg je de bleekselderij toe en bak je dit ook weer 5 minuten.
- Vervolgens voeg je de koriander toe en zet je het vuur uit.


Stap 3:

- Verwarm de oven voor op 200°c
- Vet de ovenschaal met de olie in.
- Verdeel het gehaktmengel over de bodem.
- Giet de couscous af en verdeel dit ook in de ovenschaal.
- Snij de mozzarella in plakjes en leg dit op de couscous.
- Snij de cherrytomaatjes en verdeel dit ook over de couscous.
- Zet het geheel 10 minuten in de oven


Extra:

Als je ervan houd kun je in de kom waar je de couscous en abrikozen in doet ook nog kikkerewrten en rozijnen leggen. Doe dan 400 gr kikkerewrten en 60 gr rozijnen.


Mijn beoordeling:

Ik vond het erg lekker en weer eens anders dan wat ik normaal maak. Het smaakt fris en is erg gezond. Wel vond ik dat ik zelf wat weinig gehakt had gebruikt in vergelijking met de couscous. Dit heb ik in dit recept dan ook aangepast. Ook was het met de mozzarella een beetje lastig eten, omdat dit met plakken over de couscous heen komt te liggen. Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de mozarella wat kleiner of in blokjes te snijden, maar dit is niet persee nodig.

Ben jij van plan dit te gaan maken?

2 opmerkingen:

  1. Oh lekker! Deze variant van couscous kende ik nog niet, jammie <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een aanrader als je van fris en luchtig eten houd!

      Verwijderen